יום רביעי, 2 במרץ 2011

שאלות ותשובות בנושא יזמות עסקית

פוסט זה הינו תקציר מעבודה מחקר רחבה יותר העוסקת בתחום היזמות העסקית בארץ ומכיל מגוון שאלות ותשובות, המלצות ומקרי בוחן ליזמויות שהצליחו. יזמות עסקית מתייחסת להקמתו של בית עסק ייחודי וחדש, שטרם הוקם כמוהו בשוק. היא מונעת ממניעים כלכליים, כאשר מטרתו של בית העסק החדש היא "לשבור את השוק" בתחומו ולהיעשות לעסק מצליח ורווחי. יזמות עסקית מצריכה כמובן אומץ רב היות וישנו צורך להשקיע משאבים לא מבוטלים בהתחלה. בראש ובראשונה הקמתו של בית עסק מלווה בסכום לא מבוטל של כסף. כמו כן, ההשקעה ביוזמה עסקית חדשה היא בדרך כלל גם השקעה ניכרת של זמן, כאשר מקימי היוזמה צריכים להשקיע את כל מרצם בפיתוח הרעיון החדש ולעזוב פעמים רבות את מקום העבודה הקודם שלהם. זה מוביל לכך שהיזם העסקי בדרך כלל חווה תקופה לא קצרה של טלטלה ביציבות הכלכלית, לפחות עד שבית העסק החדש יתחיל להיות רווחי. תקופה זו עשויה להימשך זמן רב, היות ולבתי עסק לוקח בדרך כלל מספר רב של חודשים או אפילו של שנים עד שהם מחזירים את השקעתם הראשונית ומתחילים להגיע למצב של רווח. כל זה גורם לכך שתחום היזמות העסקית הוא תחום מסובך יחסית, ולא לכל אחד יש את מה שדרוש על מנת להיעשות ליזם עסקי.

עקרונות חשובים בתחום היזמות העסקית

ראשית, חשוב לדעת שכדי להיכנס לתחום היזמות העסקית יש צורך בהרבה סבלנות, שכן ההיבטים השונים שבפיתוח היוזמה העסקית הם מורכבים ואורכים זמן. ראשית, על מנת להקים את היוזמה העסקית על רגליה יש צורך בתכנון מדוקדק של היוזמה לפרטי פרטים. למרות הלהיטות שבהקמת בית העסק יש להתאזר בסבלנות ולא להתחיל לנקוט בצעדים ממשיים עד שהפרטים לא יהיו מתוכננים כראוי. שנית, בדרך כלל גיוס של השקעה על מנת שבית העסק יתחיל לעמוד על רגליו אורכת זמן רב. ולבסוף, לעיתים עוברת תקופה לא קצרה עד שבית העסק מתחיל להיות רווחי. משום כך חשוב להצטייד לא רק בסבלנות אלא גם במרווח נשימה כלכלי רחב כאשר פונים לתחום היזמות העסקית.

עיקרון חשוב נוסף בתחום היזמות העסקית הוא לגייס את התמיכה ליוזמה העסקית מכל בני הבית. מטבע הדברים, ההחלטה להיכנס ליוזמה עסקית חדשה היא החלטה שמשפיעה על כל בני הבית, ולכן יש להחליט אותה כהחלטה משותפת שלגביה מסכימים כולם. 

זאת ועוד, אחד העקרונות החשובים ביותר בתחום היזמות העסקית הוא הפגנת מוטיבציה גבוהה לפיתוח ולשיווק הרעיון החדש. כאשר אנו פונים לשווק את בית העסק, המוטיבציה שלנו מעידה על האמונה שלנו בפוטנציאל של העסק החדש והדבר עשוי כמובן להשפיע על נכונותם של אנשים לסייע לנו בקידום העסק ועל נכונותם של צרכנים להשתמש בשירותיו. 

פוסט זה נכתב על יוני אלמכין, מומחה בתחום היזמות העסקית. לקבלת מידע נוסף, שאלות ותשובות, טיפים והמלצות, ניתן לבקר בבלוג הפרטי שלו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה