יום שלישי, 1 במרץ 2011

גישור ויזמות עסקית - כל מה שכדאי לדעת על גישור


כדי לעמוד על מהותו של הגישור העסקי ישנו צורך קודם כל להבין מהו תהליך של גישור. גישור הוא תהליך בו שני צדדים שאינם מסוגלים להגיע להסכמה ממנים אדם שלישי וניטראלי שיסייע לקדם את הדיון ביניהם ובסופו של דבר לקרב בין עמדותיהם ולהגיע לעמק השווה. ההחלטה בסופו של דבר היא של שני הצדדים, אך הסיוע הרב שנותן המגשר, שמשתמש גם בטכניקות גישור ובידע מקצועי, הוא בעל חשיבות רבה בקידום הדיון. כיום רבים משתמשים בשירותי גישור, בין אם מדובר בסכסוך בין חברים או בני זוג ובין אם מדובר על נושאים כספיים או עסקיים. טכניקות הגישור יכולות לסייע לפשר בכל נושא שהוא, היות ותהליכי גישור הם בעיקרם תהליכים פסיכולוגיים המבוססים על האופן בו הצדדים רואים זה את זה, על תפיסותיהם, רגשותיהם ועוד. בפרט, תחום אחד בו מסתייעים רבות בגישור הוא תחום הגישור העסקי, בו בדרך כלל מדובר בדיונים מורכבים ובמחיר כבד יותר שכל צד עשוי לשלם, לעומת מצבים של דיונים בין אנשים פרטיים.
באילו מקרים מטפל תהליך של גישור עסקי?

הגישור העסקי יכול לסייע במגוון תחומים שקשורים לבית העסק, כגון תביעות עובד-מעביד, תביעות כספיות, תביעות פיטורין, אפליה בעבודה, מאבקים על זכויות יוצרים, יחסי עבודה בין חברות שונות ועוד. כלומר, תהליך הגישור העסקי יכול לפשר בין שתי חברות שונות, בין מעסיק למועסק ובין דרגים שונים באותה החברה.

מה עשוי להשפיע על הצלחתו של תהליך הגישור העסקי?

תוכלו למצוא מגוון שאלות ותשובות, טיפים והלצות שיעזרו לכם להיות מגשרים יותר טובים באתר סקרנל. לגבי השאלה הנ"ל, ראשית, כמובן שעל תהליך הגישור העסקי ישפיע האופן בו הגיעו שני הצדדים להחלטה לפנות לתהליך גישור. אם הצדדים אולצו למשל לפנות לתהליך על ידי בית המשפט, הרי שנכונותם לקחת חלק פעיל בתהליך הגישור ולהגמיש את עמדתם תהיה נמוכה יותר. נודעת גם השפעה רבה לעמדת עורכי הדין של הצדדים בעת תהליכי הגישור העסקי. אם עורכי הדין מתייחסים מלכתחילה לתהליך הגישור העסקי בעמדה לא מתפשרת, ואינם ממליצים ללקוחותיהם לוותר כלל על עמדותיהם, הרי שיש פחות סיכוי להצלחת התהליך. אנשי מקצוע בתחום ממליצים לעורכי הדין לשקול את התועלת הרבה שיש לתהליך הגישור העסקי על פני פניה לבית המשפט, ולפעול בהתאם. ברור כי לפניה לבית המשפט, שפסק דינו מחייב את שני הצדדים, עשויות להיות השלכות קשות יותר עבור בית העסק, גם מבחינת גודל העונש שהחברה עשויה לספוג וגם מבחינת חשיפת המקרה בתקשורת (לעומת תהליך הגישור שהינו חשאי). על כן, חשוב שעורכי הדין ישדרו ללקוחותיהם עמדה זו ויבהירו להם כי מוטב להם להגיע לעמק השווה על ידי תהליך של גישור עסקי.
תוכלו ללמוד להיות מגשרים על ידי קורס, כיום קיימים מגוון קורסים ללימוד קישור באוניברסיטאות ובמכללות.

תגובה 1:

  1. מאמר מעולה אגב... הסוד לדעתי לגישור עסקי זה בסופו של דבר להבין איפה שני החברות נמצאות ולהבין עד איפה ניתן לעקם את הגבולות.

    השבמחק